tisdag, februari 10, 2009

Funktionellt

I helgen hamnade vi på spontanmiddag hos goda vänner.
Mycket trevligt!

En bråkdel av kvällen cirkulerade samtalet om familjens soffbord som vid kaffet var nästintill fullproppat av allehanda koppar, glas och fat. Det fanns tydligen funderingar på att skaffa ett nytt bord vid soffan eftersom det nuvarande bordet inte var helt optimalt platsmässigt när många skulle fika vid det. Samtidigt gillade de ju bordet, bristen på utrymme till trots... En kommentar under detta soffbordets-vara-eller-icke-vara-samtal lät:

"Men allting måste ju faktiskt inte vara funktionellt..."

Denna kommentar har fått mig att fundera...
...kring begreppet funktionalitet.

¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤

Storkok är ett vanligt begrepp hemma hos mig. Var, varannan vecka lagar jag ett rejält storkok och lägger matlådor i frysen. Senast just nu faktiskt - spagetti och köttfärssås puttrar på spisen i skrivandet stund.
Funktionellt!

Inför arbetsveckan brukar jag försöka storhandla. Åker till typ ica-maxi och handlar så det ska räcka på ett ungefär hela veckan. Inga exakta matsedlar eller så, men ingredienser till ett gäng olika rätter.
Funktionellt!

Förvaring, t.ex. i hemmet, är rätt viktigt tycker jag. Böcker, kläder, skivor, filmer... tycker att det underlättar att hitta något jag letar efter när jag väl ska ha det.
Funktionellt!

Jag skulle nog kunna komma på ett gäng exempel till, men tror att det räcker där. You get the picture, right!

¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤

Då är ju frågan varför jag har valt att leva ett så pass "funktionellt" liv. Svaret är ganska enkelt, som jag ser det:

En viss grund av funktionalitet i vardagen gör att jag får tid och energi över till att "bara vara". Tid och utrymme helt utan krav på att saker omkring mig och det jag gör ska vara funktionellt. Skönt indeed!


Summa sumarum är jag alltså helt beredd att hålla med:

"... allting måste ju faktiskt inte vara funktionellt..."

(med det lilla tillägget)

... men ibland underlättar det i vardagen!


Förresten...
Mitt soffbord är aningen för högt i förhållande till soffan.
Bordsbenen är lösa (märks när man lyfter bordet).
Dessutom är bordsytan för liten om man är fler än ungefär tre/fyra personer som ska fika.

Inte särskilt funktionellt alltså... men det struntar jag högaktningsfullt i... : )
För jag gillar verkligen mitt soffbord!



Inga kommentarer: