lördag, februari 28, 2009

Dam ta daaaa

Favoriterna är på plats i macbooken.
Yez! *grymt nöjd*
Det var minsann ett rejält litet projekt, men nu är alla favvisar på plats som sagt!

I mac-världen heter det inte "favoriter" dock. Nä minsann, det heter "bokmärken". Fast bättre det än "okmärken", vilket det blev när jag snubblade till lite på tangenterna här innan... he he... högre nivå än så blir det inte på resonemanget en kväll som denna : )

Kanske beror nivån på att jag befinner mig i ett smärre chocktillstånd. Mina fördomar har nämligen krossats i kväll. Det är skönt när det händer, men stundom lite chockerande.

För en timme sen var jag nämligen 100 % övertygad om att Thor Leifs skulle gå direkt till final. Thor Leifs - så folkligt, så dansbandsgenomslagskraftigt. Så typiskt svenskt. 

Inte utifrån min egen musiksmak, utan helt utifrån mina fördomar om vad svenska folket vill ha. Fördomar, ja... Men jag hade fel. Oj, vad det är stundom är skönt att ha fel! : )

Kvällens ämne, melodifestivalen är avklarat, då återstår bara:

God natt!

//Mia


Ps: En djuping:

Vad är egentligen skillnaden mellan fördomar och förförståelse?!





5 kommentarer:

Anonym sa...

Tycker att det var bra att Thorleifs åkte ut, det var en riktigt tråkig och dålig låt, även för att vara dansband. Dessutom var framförandet katastrofalt, och som jag ser det hänger väldigt mycket att man får till det på scenen.

Angående djupingen; Jag tror att fördomar baseras på okunskap medan förförståelse baseras på kunskap.

Mias fotoblogg sa...

Nä, men ser man på vem som tittar in på bloggen. Trevligt : )

Visst är det kul att melodifestivalen kan engagera så... tänk så mycket "tyckande" som infinner sig i sofforna på lördagar mellan 20.00 och 21.30.

Hrm... gällande djupingen ställer jag mig frågan:
bygger verkligen förförståelse alltid på kunskap?
Och i så fall, vad är kunskap?!

Hrm...

Anonym sa...

Det var kul att hitta hit också.

Engagemang är positivt, åtminstone om man jämför med motsatsen, oengagemang (om det är ett riktigt ord). Jag är överraskad över mitt eget engagemang, att bry mig så mycket över vem som vinner eller förlorar i melodifestivalen. Det är inte ens musik jag lyssnar på, eller ens gillar i vanliga fall.

Jag tror du satte dit mig lite om djupingen. Okunskap är ju egentligen inte något som finns. Även fördomar bygger ju på kunskap, även om den inte stämmer överens med verkligheten. Förförståelse är nog inte alltid baserat på "sanningen" heller.

Jag tror nog att skillnaden mellan förförståelse och fördomar ligger på ett annat plan. Medan den första är ganska så neutral är den andra alltid dömande och negativ, oberoende om den är sann eller ej. Vad tycks?

Kunskap däremot är ett oerhört svårt begrepp... vågar inte definiera det hehe :-P

Mias fotoblogg sa...

Här var det dialog minsann... kul!

Timmen är för tidig och jag ska iväg och jobba. Men det här kan bli spännande. Återkommer! : )

Ha en fin dag

Mias fotoblogg sa...

Hej igen Rob!
Long time ago, men nu infann sig stunden...

Jag tycker själv att skillnaden mellan begreppen är svår, det är som en balansakt. För jag tror att det finns en nyansskillnad samtidigt som de bägge stundom går in i varandra. Lite flummigt indeed, men är det inte just så som saker faller på plats: man bollar dem fram och tillbaka, gärna tillsammans med andra!

Jag upplever stundom att det jag ser som förförståelse för t.ex. min omvärld (tankar jag har för att hjälpa mig skapa en bild av det jag möter) i själva verket är fördomar, förutfattade meningar. Jag märker att kategorisering behövs, men att denna indelning samtidigt är tämligen begränsande.

Är inte på något sätt säker, men jag tror att förförståelse och fördomar går hand i hand, men med uppmärksamhet kan vi förhålla oss till det.

Det var några söndagstankar det...