tisdag, december 01, 2009

Berättelsen om granen...




I den lilla byn där jag bor vistas det tydligen ett gäng julehuliganer och just nu ser man konsekvensen av detta. Eller... hur ska jag säga... det är det man INTE ser, det som har uteblivit, som är konsekvensen. Låt mig förklara:

På torget står det obligatoriskt i dessa tider en julgran i varje by eller stad. Det brukar vara ett rejält träd, allt som oftast pyntat med diverse ljus och pynt. Så även i "vår" lilla by. Men så en natt går ett gäng icke identifierade filurer bärsärk och förstör den finfina granen på torget. Nåväl, lite överseende kan väl en kommun ha och en ny gran sätts därför upp några dagar senare. 25 000 SEK minus i kommunens kassa. *katjing* Men så var det det här med den andra granen - tror ni så den fick stå kvar?! Nej, nej... samma visa ännu en gång. Konsekvens: ingen julgran på torget.

Jag är inte säker på att jag hade lagt märke till julgranen särskilt mycket om den nu faktiskt stod där på torget. Är alltså inte säker på att den 12 meter höga granen hade fått den uppmärksamhet den faktiskt förtjänat. Men något jag vet med bestämdhet är att den saknas nu när den inte är där. Och dessutom har byborna ett mycket hett samtalsämne att avhandla.

Julbocken i Gävle - du har fått en kompanjon!


//Mia




Bilden...
Icetapps ; )



Inga kommentarer: